Bývá označován za ikonický film. A přitom má, skalní příznivci a příznivkyně prominou zcela odlišný názor, jenom jednu velikou přednost. A tou je vizuální stránka. Nevadí, že rozdíl mezi filmovým a reálným Los Angeles byl v roce 2019 nebetyčný. Ale když si uvědomíme, ve kterém roce se natáčelo, pak skutečně klobouk dolů přede všemi –zvláště pak před Sydem Meadem – kdož měli na starosti efekty a výpravu, protože tenhle sci-fi noir se může pyšnit vpravdě famózní atmosférou, které vlastně, pro někoho asi paradoxně, Vangelisova hudba příliš nepomáhá. Futuristické kulisy dopomohly i vhodnému, ba přímo legendárnímu zakomponování reklamy na Coca-Colu. Ovšem, jakkoli je svět Blade Runnera maximálně pozoruhodný, žít bychom v něm rozhodně nechtěli. Taky proto, že zvířata jsou povětšinou umělá.
První hodina v podstatě funguje velmi dobře. Jenže pak se začnou ve větší míře chovat postavy zcela neadekvátně situaci. To, že jsou možná replikanti, je z toho přece neomlouvá, když nemá být poznat, že jsou. Vlastně nás vůbec nezajímá eventuální možnost, že Rick Deckard by taky nemusel být člověk, protože pro příběh to není důležité – stejně by pořád musel dál dělat svoji „bladerunnerskou“ práci. A pořád by se mu určitě líbila Rachael (Sean Young). Uvědomíme si však, že hrdinové v podání Harrisona Forda si obecně vzato poměrně často naopak neuvědomují nebezpečí, ve kterém se nacházejí, což mnohdy nebývá na škodu. Tady představuje větší problém utahanost a nuda, které doprovázejí skoro celou druhou polovinu.
Blade Runner je film vycházející z knihy Sní androidi o elektrických ovečkách? od Philipa K. Dicka (díky němuž se můžeme podívat na pozoruhodnější tituly jako Total Recall, Screamers, Impostor, Next a samozřejmě Minority Report). Poprvé jsem jej viděl na VHS z půjčovny v roce 2002. Podruhé jsem se odhodlal osm roků poté. A letos tedy následovalo třetí zhlédnutí, protože mně pořád nedává smysl to obecně vysoké hodnocení. Říkal jsem si, že asi půjde o jeden z těch filmů, které člověk naplno docení až s věkem a přibývajícími živnotními zkušenostmi, jenže tak tomu zrovna v tomhle případě zjevně není. Současně mě Blade Runner přinutil poupravit hodnocení u sequelu, který jest vlastně v ledasčem podobný (ostatně u obou bijáků najdeme v kolonce scénář Hamptona Fanchera), ale přitom rozdílný. Hlavně v tom, že Villeneuve, třebaže rovněž vypráví v pomalém tempu, dokáže udržet pozornost vyprávěním samotného příběhu, aniž by se musel tak výrazně opírat o vizuál. Nicméně tenhle svět pořád skýtá mnohá tajemství, jaká měla být prozrazena! Především by bylo maximálně záhodno se i v hraném filmu, tj. nikoli jen v krátkometrážním animovaném, podívat na některou z mimozemských kolonií jako je Calantha.
FOTO: cinema.de