Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 29.9.2023
Říká se, že správný námořník má v každém přístavu milenku.
Kapitán Ahmed Hussain to má jinak - v anglickém Doveru má svou zákonitou manželku Mary, která kvůli němu konvertovala na islám, na druhé straně kanálu ve francouzském Calais má svou milenku Genevieve. S Mary žijí sice často odloučený, ale šťastný život, přestože Mary nemůže mít děti. S Genevieve má syna Solomona - občas je navštěvuje, pokud není právě na moři příp. s Mary. Když jednoho dne zemře, Mary se z jeho telefonu dozví o důvěrném vztahu s Genevieve. Rozhodne se, že ji navštíví a přijde na to, jak se věci vlastně mají.
Debutující Aleem Khan natočil tichý, komorní, minimalistický příběh plný emocí, v kterém účinkují pouze tři herecké postavy, a to víc než excelentně. Epilog lásky je nejen o složitých zákoutích lásky, lásky manželky k manželovi, milenky k milenci, syna k otci, … Je také o nepoznání toho druhého po dlouhá léta, o pocitech zrady, o rodině, o homosexualitě i o obyčejné lidskosti.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 5.6.2023
Se vším komfortem, co jen táta dokáže
Velmi zvláštní film, který sice od samého počátku plyne v poměrně klidném duchu, jen ten hudební doprovod je tak trochu nepatřičný, zneklidňující. Aftersun (All Inclusive) je svým způsobem symbolický výraz pro příběh osamělého táty jménem Calum a jeho jedenáctileté dcery Sofie (která žije jen s matkou). Táta se rozhodne udělat pro svou milovanou dceru hezkou společnou dovolenou na tureckém pobřeží. Nevadí, že nemá moc peněz, že ubytování není úplně na špičkové úrovni - opravdový táta dokáže pro svou dceru přece udělat nádhernou dovolenou i bez nadité peněženky. Dokonce jí pořídí i videokameru, aby se mohla naučit natáčet své první jednoduché filmy, zaznamenat zážitky, byť rukou neumělou a technicky občas v dost šílené kvalitě. Táta se snaží a Sofie si dovolenou náležitě užívá - i přes občasné neshody, které jsou asi běžnou součástí vztahu starostivého otce a pubertální dcery. Vypadalo by to skoro na pohodový až sladký film o společné krásné dovolené, nebýt znepokojivých tónů ať už v podobě tak trochu nesrozumitelných stroboskopických záběrů z jakéhosi mezičasí anebo v podobě znepokojivého již zmíněného hudebního doprovodu, občas i flashbacků do Sofiiny dospělosti. Film nabízí i tušení dramatických situací, k jedné dokonce i reálně dojde. Avšak hluboko pod povrchem děje zůstává skryta pravá příčina všeho tohoto dovolenkového dění. Diváku, je na tobě, jak to pojmeš, jak si to vysvětlíš. Otázky Sofie "Tati, proč jste se s mámou nikdy nevzali?". "Proč jí říkáš MILUJI TĚ, když s ní nežiješ?". Věta táty Caluma "Jsem rád, že jsem se dožil třiceti". Zoufalství táty, když jen jediný večer odmítne Sofie být spolu s ním a on se opije a pak skočí do moře. Pohlednice po skončení dovolené, kdy táta píše Sofii, že ji miluje nade vše. .. Já jsem si to přebral po svém (a nikomu svůj názor nevnucuji), že táta, který má zřejmě diagnostikovanou nevyléčitelnou nemoc, rovnající se odchodu na věčnost, se rozhodne udělat něco hezkého pro milující bytost, svou dceru Sofii. Třeba pěknou společnou dovolenou, kdy vše, co pro svou holčičku udělá bude All Inclusive (i s tím málem peněz, co má v peněžence)... Zvláštní film, nad kterým se možná rozpláčete, až vám to doma všechno dojde.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 29.1.2023
Arvéd - krásné ztvárnění zla a ještě něco víc
Na současnou českou filmovou tvorbu zcela zvláštní dílo, ani ne tak tématem jako formou zpracování. Hlavní postava doktor Jiří Arvéd Smíchovský je rozporuplný člověk. Věřící, postupem času víc v ďábla než v Boha, okultista, který pro získání vzácných okultistických relikvií udělá cokoliv. Na druhé straně také pořád jenom člověk, který je dohnán okolnostmi (druhá světová válka, výslechy, věznění, po válce komunistická perzekuce, opět výslechy, vězení) k činům, kterých by se za jiných okolností určitě nedopustil.
Zlo je v tomto filmu všudypřítomné, avšak není pojato jako akutní hrozba, ale spíš jako důsledek doby. Děj se pohybuje v několika časových rovinách, dochází zde k magii zřetězení i opakování událostí. Nejednoznačnost a tajuplnost ústřední postavy film zachovává od začátku až do konce a umožňuje tak divákovi, aby si dost věcí domýšlel a vysvětloval podle svého vnímání, cítění a naladění.
Propracovaný scénář, výjimečná režie, působivé vizuální ztvárnění, perfektní herecké výkony v prvé řadě s Michalem Kernem v roli Arvéda, to jsou hodnoty, které tento snímek staví do popředí současné české filmové tvorby.
Pokud nepropadnete do deprese díky ďábelsky podmanivému ztvárnění, může vás tento film nejen obohatit, ale i povznést.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 10.2.2024
Krásný film o perzekuci, odvaze, lásce a lidskosti
Christian Petzold nás filmem Barbara vrací do socialistické éry, konkrétně do malého města na konci osmdesátých let v Německé demokratické republice. Oprýskané domy, nevzhledné byty, bzučící dvoutakty trabantů, wartburgů a barkasů, do toho neustálý dohled státní policie. Ne, není to společenskokritický politický film. Je to film lidech, kteří v tehdejší době žili, o jejich strachu, nejistotě, ale také odvaze, člověčenství a především o vzájemných vztazích.
Barbara je lékařka a kvůli své žádosti o vycestování na Západ je přemístěna ze špičkové berlínské kliniky do oblastní nemocnice na malém městě. Zde se setkává s lékařem Andréem, kterého potkal podobný osud - kvůli nepovedenému projektu na klinice, při kterém oslepnou dva malí kojenci, skončí taktéž v oblastní nemocnici.
Barbara se hodlá tajně utéct na Západ za pomoci svého milence, André přijal svůj osud a rozhodl se pomáhat jako lékař všem, ať už se jedná o politicky problémovou mladou pacientku nebo v rodině tajného policisty. Christian Petzold mistrovsky ztvárnil postupné sbližování Barbary a Andrého, přes problémy pracovní, osobní a konec konců i politické.
Film neoplývá propracovanými dialogy - v tomto směru se jedná spíš dialogový minimalismus. Herecké výkony Niny Hoss (Barbara) a Ronalda Zehrfelda (André) jsou naprosto úžasné a lze jen vyzdvihnout Petzoldův cit pro obsazení hlavních postav. Vizuální stránka filmu je velmi zdařilá a umocňuje kvalitní Petzoldův scénář i mistrovskou režii. V žánru vztahových filmů se Christian Petzold neochvějně propracovává ke špičce evropských filmařů.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 24.4.2023
Belfast není jen synonymem pro občanské neporozumě
Už jen název filmu může některé diváky odradit - i v současnosti nás obklopuje svět plný neštěstí, násilí, válek a veskrze negativních zpráv. Tak proč ještě Belfast, severoirské město, které v nedávné historii proslulo dlouhotrvajícími náboženskými násilnými střety.
Kenneth Branagh se v Belfastu narodil a prožil si tehdejší občanskou válku na vlastní kůži. Na kůži teprve devítiletého kluka - avšak právě dětským vnímáním se z tohoto filmu stává snímek nikoliv politickým nebo sociálně kritickým, ale spíše rodinným, který na pozadí občanské války a neustálé hrozby má svůj příběh, rodinnou atmosféru, vtip a poetiku. Povětšinou černobílé ztvárnění je nádherným vizuálním zážitkem, který umocňuje sílu tohoto autobiografického filmu. Kromě skvostné kamery je nutno vyzdvihnout působivé herecké výkony i velmi zdařilou hudební linku. Kenneth Branagh netočí špatné filmy - Belfast patří k těm nejlepším.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 6.7.2023
Benedetta, film lásce k Bohu i k člověku.
Viděno s českým dabingem. Film neohromí ani neurazí, asi víc působí na věřící než na nás ateisty.
Přesto mu nelze upřít určitou autentičnost, přenášející historické téma přes století k současnému divákovi.
Co lze jen a jen vyzdvihnout - přiznané intriky uvnitř církve, lidské slabosti od prostých sester počínaje až ve vysokých církevních kruzích konče. A také Verhoevenův nápad zakomponovat do děje i lesbický vztah dvou hlavních postav.
Krásná lesbická láska (byť Benedetta mohla být obsazena mladší herečkou - ale to ze mne tak trochu mluví zvrácenost, za kterou doufám nebudu po zásluze potrestán), nádherné vizuální ztvárnění, skvělý výběr herců, citlivě vybraná hudební stopa a dobré herecké výkony řadí tento film sice ne mezi špičku, ale k silnému nadprůměru.
Nesouhlasím s označením "erotické drama" - erotika v tomto filmu sice byla, ale nikoliv primárně a byla natočena něžným a civilním způsobem. Stejně tak nesouhlasím s označením "odvážnost". Odvážné by to bylo v 17. století, kdy děj probíhal, dnes jsme však o čtyři století dál, a pro protřelého diváka se nejedná o žádnou senzaci, odvahu ani zvrhlost.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 11.12.2020
Prý komedie
Moc jsem se u tohoto filmu nezasmál. Ani ne tak z toho důvodu, že určitý styl humoru mne neoslovuje ... a byť některou psychedelickou muziku docela můžu, tahle mne moc neoslovila. Takže troufám si varovat - moc komedie neočekávejte (možná jsem film úplně nepochopil a bral jsem ho příliš vážně). Stručně k obsahu - DJ Ickarus je dobrý, nadějný, má fajn přítelkyni, má našlápnuto dostat se někam dál, má neshody s rodinou a má pozitivní vztah k drogám. Ty ho nakonec doženou až k hospitalizaci ve specializovaném léčebném ústavu. .. Hodně zvláštní film, který jsem měl zpočátku chuť nedokoukat a ke konci mne až skoro doháněl k slzám dojetí. Skvěle sehrané role DJ Martinase = Ickarus, jeho přítelkyně Mathyldy anebo ošetřující lékařky, nádherná reálná přesvědčivá atmosféra, minimalistické emocionální pasáže, ...a nakonec i styl muziky, která není zrovna mým šálkem, jsem vzal na milost a docela jsem si ji užil (bez tripu). Doporučuji shlédnout - a přes příp. počáteční nechuť vydržet - odměna se dostaví.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 1.4.2020
Zklamaný zatrplý chlap versus zrazená blondýna.
Přes trošku laciný název dost podařená romantická komedie. Občas nějaká ta slabinka ve scénáři, chvílemi trochu vypočítavé, jindy zase hra na city, ale ve výsledku dost vydařená věc, korunovaná skvělými hereckými výkony nejen v hlavních rolích, ale i v rolích vedlejších. Tenhle film si nehraje na žádné velké filmové umění, má především pobavit a to splňuje beze zbytku díky preciznímu řemeslnému zpracování.
Trošku synteticky krásná Eliška Vomáčková (Petra Hřebíčková) žije (aniž by kdy zjevně pracovala) se svým milovaným mužem (Jiří Langmajer) lékařem, harmonickým životem, bez starostí, celkem v pohodě, až na to, že její muž nechce mít děti. Do té doby, než jí její milovaný partner oznámí, že od ní odchází - kvůli vztahu se svou zdravotní sestrou se kterou čeká dítě. Eliška se rozhodne vzít život do svých rukou a vezme místo učitelky v jednotřídce v jakési zapadlé malé středočeské vesnici. Dosavadní příjemné žití vystřídá dost nepohodlný život v docela tvrdých podmínkách, navíc ve společnosti spolubydlícího hrobníka Božíčka (Ondřej Vetchý), který už dost dlouho nesnáší jakoukoliv ženskou ve své blízkosti (má proto své pádné důvody). Mezi touto nesourodou dvojicí je to chvílemi na zabití, díky starostovi obce (Miroslav Táborský) se to vždycky nějak urovná. Řekl bych - klasické filmové klišé, kdy dvě naprosto rozdílné povahy, lezoucí si na nervy, si nakonec k sobě přes spoustu překážek a problémů najdou cestu. Byť to podle této charakteristiky vypadá trochu na filmový kýč, je to skvěle napsané, zrežírované a především úžasně zahrané, že ve výsledku je to parádní filmový zážitek, který by měl ještě dlouho doznívat minimálně na televizních obrazovkách a i v zasloužených reprízách na plátnech kin.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 14.1.2021
Krásné pokoukání a pěkná hudba k tomu
Snímek Bilitis režiséra a uměleckého fotografa Davida Hamiltona dokáže potěšit nejedno divácké oko - po vizuální stránce nemá žádné slabé místo a lze se kochat od první minuty až po poslední.
Dosti dobře je na tom i hudební doprovod skladatele Francise Lai - příjemná hudba, jemně dokreslující děj, nijak nevyčnívající ani nerušící. Prostě nádherná symbióza vizuální a hudební složky.
K tomu lze připočíst citlivě vybrané tváře i těla protagonistů, krásné, mladé, občas odhalené dívky nevyjímaje. Erotické scény jsou vkusně nasnímané, neprovokují a skousne je i puritánský divák. Herecké výkony dobré až skvělé.
Tak trochu slabinou je dějová linka - jednou větou: Bilitis, žákyně dívčí školy, odjíždí na prázdniny ke své pěstounce Melisse; zatím nepoznala slasti lásky a tak i přes určitý snad vrozený odpor k mužům se seznamuje s mladým fotografem Lucasem, avšak krásná Melissa ji přitahuje víc - až tak, že je ochotna pro ni hledat vhodného milence.
Bilitis je příjemnou filmovou harmonií pro oči i uši, hloubku v tomto snímku asi málokdo pohledá. Přesto lze říci - dobře, že se točí i takovéto filmy a poklona Davidu Hamiltonovi.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 25.10.2022
Mám rád filmy s rozporuplným hodnocením
Obvykle v nich najdu spoustu věcí, za které jim pak dávám velký počet hvězdiček. U Blue Valentine se tak nestalo. To, co se tam dělo mezi manžely Cindy a Deanem bylo sice skvěle zahrané, ale jinak naprosto cizorodé, rozumově i citově vzdálené.
Když oni ti Američani jsou úplně jiný živočišný druh. Jinak myslí, jinak cítí, úplně jinak žijou. Pochopit jejich lásku (pokud je to vůbec láska) je někdy hodně složité.
Blue Valentine jako film o degeneraci citů OK. "Vím, že se něco děje." Hezký moment, kdy chlap má svou intuici... A ten chlap je tam celkem fajn. Mám pocit, že tohle téma začíná být docela aktuální i v naší vlasti. "Pokrok" a rozvoj civilizace si vybírá svou daň.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 26.9.2019
Jak obrousit hrany nenávisti mezi národy
Brankář je filmem natočeným podle skutečných událostí. Válečný zajatec Bert Trautmann, bývalý voják wehrmachtu ale také dobrý fotbalista, dostane v britském zajateckém táboře šanci - hrát fotbal za britský fotbalový tým. Bert tuto šanci vezme - přes protesty téměř všech, kdo znají jeho válečnou minulost, prostě jde do toho. Sklízí nenávist, urážky, nadávky - válka ho však zocelila, ne nevýznamnou roli sehraje i jeho láska k Margaret - dceři obchodníka, který ho vytáhl z bahna britského lágru a dal mu šanci na fotbalovém hřišti. Bert v britské bráně zachraňuje kůži fotbalovému týmu Manchester City a postupem času (byť zpočátku nenávistný nácek) se stává britským národním hrdinou. Snímek Brankář je nasnímán realisticky, bez příkras, naprosto střízlivě a působivě. Film o tom, jak jediný člověk dokáže neskutečnou silou a vůlí přispět ke sblížení dvou nepřátelských států, dvou nenávistných národů. Film o fašistovi, vyznamenaném za války železným křížem, kterého v Británii zpočátku téměř všichni nenávidí, avšak postupem času ho všichni milují - muži jako špičkového sportovce, ženy jako pěkného a také úspěšného chlapa a děti jako usměvavého kamaráda, který jim nikdy neodmítne podepsat fotku nebo památník. Zní to trochu jako idylka, ale i přes trochu romantický podtext je to chvílemi zatraceně tvrdý film. Poučení? Každý může chybovat, ale ne každý dokáže chyby druhých odpouštět.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 8.7.2023
Cesta za smířením - jde někdy přes mrtvoly
V první řadě cením skvělou hlavní ideu - dva manželé, kteří si na vztah už jen hrají, jedou na chatu s myšlenkou, jak toho druhého zabít. Do toho vstoupí spousta komplikací, vč. trojice uprchlých vězňů, kteří na útěku využili jejich chatu jako dočasné útočiště. Tady už nejde o život jednomu či druhému, ale oběma. Dokážou manželé, kteří se vzájemně nenávidí, najít společnou řeč, aby se z té šlamastyky dostali?
Moc pěkně nafilmovaná norská trochu krvavá a místy brutální komedie, u které občas člověk trne hrůzou a pak se odlehčeně zasměje. To násilí je do filmu zakomponováno natolik vkusně a přitom uvěřitelně, že ani citlivější divák nemá potřebu zavírat oči a náročnější divák si to užije. Pěkně vymyšlené, pěkně nasnímané, pěkná muzika, pěkní herci i jejich výkony, prostě moc pěkný film, který uspokojí jak komerčního diváka tak filmového odborníka.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 6.8.2023
O nadpřirozenu i lidském citu jménem láska
Clara je zvláštní. Nejen svou uzavřenou povahou, mlčenlivostí, zdravotním pohybovým problémem, ale především nadpřirozenou schopností dorozumívat se s přírodou, živými tvory a uměním léčit. Ale stále je to žena, která má své touhy a přirozené potřeby. Doposud nikdy nezažila bližší vztah s mužem a dotyk neznámé osoby je jí nepříjemný. To se může změnit, když do vesnice přijede na výpomoc muž jménem Santiago.
Nedramatický, křehký a intimní snímek usazený do prostředí kostarické vesnice, kde magická atmosféra, spiritualita, poetika a symbolika s umocněním v podobě výborných hereckých výkonů nás mohou povznést až do nebeských výšin nádherného filmového prožitku.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 4.9.2021
Film o stáří, který není pro každého.
Tenhle film není nijak akční, ani dramatický, spíš citlivý a dojemný - fajnšmekry britské filmové klasiky určitě osloví. Stará bezdomovkyně Maggie, bydlící v dodávce v jedné z londýnských uliček, má za sebou dost pohnutý život. To všechno se dovídáme až postupem času, v konfrontaci s příběhem spisovatele a dramaturga Alana Bennetta, u kterého se svou starou dodávkou zakotví na mnoho let. Svérázná stará ženská v hereckém ztvárnění úžasné Maggie Smith (v době natáčení jí bylo 81 let) si i přes svou nekomunikativnost a zdánlivě záporný přístup k okolí dokáže získat srdce diváků. Film o tom, že když vám nedokáže podat pomocnou ruku hudba, příbuzní, církev anebo sociální systém, jsou tu pořád ještě lidi, kteří mají srdce a v něm cit.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 23.2.2020
Když člověk spadne až na dno a kterak z toho ven
Balkánské filmy si většinou neberou žádné servítky, s divákem se nijak nemazlí, jsou drsné a syrové. Delirium tremens srbského filmového kmeta Gorana Markoviče (ročník 1946) sice všechny tyto charakteristiky splňuje, avšak navíc k tomu přináší jemnou filmovou poetiku a spoustu emočních situací, které mohou přejít až k dojetí a občas i slzám. To je u balkánských filmů skoro ojedinělé. A navíc kromě dramatu je to i komedie, která místy vyvolává opravdu upřímný divácký smích.
Populární herec Dagi je víc než vytížený - hraje 40 divadelních představení měsíčně, natáčí filmy, televizní seriály, účinkuje v estrádách. Kromě toho má rodinu, milenku a docela dost společenských oslav a večírků. Aby tohle šílené tempo zvládl, pije. Hraje opilý - sice stále úspěšně, když není večírek zajde aspoň do baru a domů se vrací totálně namol. Alkohol nad ním postupně přebírá moc a slavný herec končí v léčebně.
Tady dochází k nejhumornějším a také k nejemotivnějším scénám, kdy Dagi je úplně mimo a domnívá se, že jeho pacienti jsou studenti herectví a snaží se je vyučovat. Děj graduje s příchodem specialistky Lízy, která v této léčebně aplikuje psychiatrickou metodu psychodramatu, kdy se pacienti snaží vžít do rolí kolegů, ale i imaginárních postav jako Podpora, Naděje či Herectví. Díky této metodě doznávají léčebných pokroků nejen pacienti, ale možná i diváci v kině.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 13.12.2020
Dellamorte Dellamore - smrt láska
... je zvláštní, jak v italštině jsou si tato dvě slova blízká
Horor, současně komedie a drama - alespoň takhle se to uvádí v informacích k filmu. Dost zvláštní snímek a těžko zařaditelný do jakékoli žánrové škatulky. V prvním sledu bych ho charakterizoval jako bizarní, symbolický, zvráceně poetický i erotický. Právě v symbolice i přes kýčovité hororové scény (které spíš než ke strachu a hrůze vedou spíše k úsměvu) lze hledat určitou nevyřčenou otázku na hranici mezi životem a smrtí. Oživlé zombie se sápou na živé bytosti s tím, že chtějí jíst. "Co je na tom špatného, že mě chtěl jenom jíst?" říká zoufalá truchlící matka na hrobě svého tragicky zemřelého syna ve chvíli, kdy on povstane z mrtvých a hledá, kým živoucím by se nasytil. Celým filmem se kromě života a smrti prolíná také láska ve všech jejích možných absurdních podobách. Dellamorte Dellamore je dílo neotřelé, zvláštní, nelaciné, mnohovrstevné, občas na hranici normálnosti a šílenství. O symbolickém poslání by se dalo asi hodně diskutovat - buď jak buď, film stojí za zkouknutí i za následnou debatu s přáteli u piva, vína nebo "laku na rakev".
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 13.12.2020
Tenhle příběh není pro mladý
V prvé řadě nádherná muzika. Pak krásná severská krajina. Působivý minimalistický příběh o starých lidech, o ženě a muži kdysi velmi blízkých, kteří se po letech setkají - na ne příliš poetickém místě - v domově pro seniory. I po těch dlouhých letech odloučení si rozumí - tady a takhle nechtějí skončit. A tak začíná jejich útěk z ústavu, krádež Jeepu, až se dostanou na ostrov plný vzpomínek, kde je pro ně důstojné skončit bytí na tomto světě.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 11.7.2017
Karel Kachyňa v severském podání
Film Dívenka téměř neznámého švédského režiséra Frederika Edfeldta je pohlazením po duši pro všechny milovníky umění ve stylu geniálního Karla Kachyni. Děj není nijak akční - spíš lze hovořit o poetice i propracovanosti každé scény, každého záběru, na pozadí skvělý hudební doprovod. Tomu všemu vévodí úžasný herecký výkon hlavní bezejmenné hrdinky (v podání zrzavé představitelky jménem Bianca Engström) - téměř desetileté dívky, která díky nadálým i nenadálým okolnostem prožívá prázdniny bez dozoru dospělých.
Dívka na mostě - čb. francouzský klenot o štěstí t
Občas se může někomu zdát, že život pro něj nemá smysl, smůla se na něj lepí a štěstí vyhýbá a rozhodne se s tím skončit. Skokem z mostu. Dvaadvacetiletá Adele je přesně v tomto bodě, avšak od jejího úmyslu se jí snaží odradit kolemjdoucí Gábor, zvláštní muž s ještě zvláštnější profesí. Vystupuje jako vrhač nožů a právě se snaží sehnat objekt, kterému až zas tak nezáleží na životě a který by s ním spolupracoval. Nádherný černobílý francouzský film nás pak provází příběhem této prapodivné dvojice, která si mezi sebou vytvoří zvláštní vztah - vztah dvou blíženců, kteří si rozumí i beze slov, kteří jsou obdařeni snad i telepatickými schopnostmi, aniž by u nich došlo třeba jen k náznaku erotického sblížení. Gábor při vrhání nožů tvrdí, že daleko víc záleží na připoutaném subjektu, proti kterému vrhá své ostré nože, než na zručnosti vrhače. Občas Adele způsobí škrábnutí, které spraví náplast, Adele mu způsobuje také zranění, když odchází spát s jinými náhodně střetnutými muži. Vizuálně, hudebně i dialogově nádherný film, který připomíná francouzskou novou vlnu ze šedesátých let, víc než zdařilé herecké obsazení (Vanessa Paradis, Daniel Auteuil) a naprosto skvělé herecké výkony dávají tomuto snímku punc silného filmového zážitku pro artfilmové fajnšmekry především.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 3.10.2023
Javier Bardem jako "dobrý šéf" firmy na výrobu vah
Zdařilé španělské komediální drama, kde charismatický Javier Bardem hraje (jak jinak než skvěle) šéfa továrny na výrobu vah. Šéfa rodinného podniku, šéfa, kterému na firmě i na zaměstnancích záleží tak jako na své vlastní rodině. Dokáže naslouchat, když se mu zaměstnanci stěžují se svými problémy, je tu vždy, aby utěšil, aby dal naději. Ovšem na jeho "rodině" mu natolik záleží, že pokud je zde něco nebo někdo, kdo by mohl firmu poškodit, neváhá sáhnout i k tvrdým postihům jako je vyhazov z firmy.
Občas je nucen použít ne zcela čestné prostředky, ale to jen proto, aby svou "rodinu" ochránil. A co čert nechtěl, v nejbližších dnech čeká jeho firmu návštěva kontrolní komise, jejíž verdikt je nesmírně důležitý.
Film Dobrý šéf obsahuje i komediální prvky, avšak ne toho druhu, že se budeme válet smíchy, ale spíš jsou to drobné vtipné a ironické situace, vyvolávající spíš úsměv než smích. Pochválit lze nejen herecké výkony, propracovanou kameru, tempo, které určitě nikoho nebude nudit, ale i hlubší sondu do duše usměvavého bezohledného podnikatele a v širším měřítku i do současného společenského systému, kdy ti bohatí s ústy plnými krásných slov o firmě jako rodině nekompromisně vyhazují ty, kteří jsou jen obyčejnými pěšáky. A k tomu jako třešnička na dortu nádherný úsměv stážistky Lilien v podání Almudeny Amor.
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 22.5.2020
O lidech, kteří teprve včera slezli ze stromu
V hlavních rolích primitiv, pablb, dement, idiot, kretén, debil, násilník, narkoman, jakž takž inteligentních tam bylo snad jen pár psů. Kolik lidí na planetě dnes žije na mentální úrovni odpovídající pravěku? Nebo by snad byli alespoň průměrně inteligentní, kdyby neměli hlavu vybrakovanou užíváním drog? Vypadá takhle život na periferii většiny velkých měst? Žijí na úrovni této prvobytně pospolité společnosti miliony či miliardy lidí?
Marcello, hlavní postava, je naivní, nesmělý, malý postavou i odvahou, je důvěřivý a umí to se psy. Má psí salon (salonek), má rád zvířata, žije dost jednoduchým životem, kamarádů moc nemá, jediným blízkým přítelem je hajzl a násilník Simoncino. A pak má taky ze zjevně rozpadlého manželství cca jedenáctiletou dcerku, kterou bezmezně miluje. Aby si přilepšil, občas dýluje drogy, občas si i sám šlehne. Nebýt podivného přátelství se Simoncinem a drog, mohl se jeho život vyvíjet celkem příjemně. Kombinace jednoduchého citlivého naivky a primitivního násilníka není zrovna optimální. Marcello ctí zásady přátelství a kvůli Simoncinům trestným činům skončí ve vězení...
Sonda do zvláštního života chudých obyvatel městské periferie přináší ne zrovna pozitivní zážitky. Obzvlášť velmi podivný přátelský vztah dogmana Marcella a násilníka Simoncina budí v divákovi více než smíšené pocity. Možná zajímavý pohled do života v sociální oblasti, kterou příliš neznáme, ale jinak působivý a nepříjemný film o lidském bahně, primitivismu a lidském zoufalství.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 8.4.2023
O ďáblu skrytém v lidských duších i ve společnosti
Lars von Trier pod názvem Dogville přináší složitou, konfliktní, symbolickou analýzu současné společnosti na vzorku malého zapadlého amerického městečka. Každý si z tohoto filmu může vzít to své - s ohledem na to, co prožil, čím si prošel, co ho formovalo. Na první dobrou "střet dobra se zlem" - jak je dobro v duších lidí křehké a jak se může snadno změnit v opak. Nebo "tajemství lidské duše" - opravdu máme každý v sobě kus ďábla, který se může kdykoliv probudit, např. v situaci, kdy máme před sebou bezbranného anděla? Naše víra - snad v Boha - u chudých lidí by se dalo předpokládat, že bude zpevněná a zesílená tvrdou prací a ne zrovna snadným životem - jak málo stačí, abychom porušili většinu z toho, v co věříme? Anebo zpytování diváka, zda se občas ve svém životě nechovám jako svině? A možná i Trierova nekompromisní kritika zvrácené a nelítostné západní společnosti, která z lidí byť i na první pohled slušných dělá nelítostné bestie?
V každém případě tento film, natočený ve skromných divadelních kulisách může divákům vydat neskromné bohatství - o to nejen co se zážitků týče.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 25.9.2021
Neuchvátí, ale dá sa.
Jean-Paul Belmondo v roli, která mu nedává možnost rozjet jeho herecký šmrnc, tak jak je divák zvyklý. Jo, je to sice pořád on, svůdce žen, drzý a veselý chlapík, který s bravurou překročí i zákon, ale je to takové bez šťávy, prostě to nemá správný drajv. Není to ani tak vina Bebela - jako herec dělá co může a je naprosto přirozený, ale spíš je chyba v nedotaženém a tak trochu nesourodém scénáři a režie už to nijak nezachraňuje. Film o automobilovém závodníku Francois Holinovi, který kvůli jím zaviněné smrtelné nehodě jeho kamaráda přišel o licenci a tak se dal na dráhu zločinu, je jen průměrný - sem tam dobrá hláška, vtipná scéna, pěkné ženy, občas drama. Je to takové rozdrobené, nemá to tu správnou gradaci napětí, pochválit lze hudební stopu - ta je nádherná. Pro příznivce Bebelových filmů skoro povinnost, ti ostatní se mu mohou vyhnout a neutrpí žádnou velkou ztrátu.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 26.4.2020
Svoboda v maorském podání
Nádherný snímek novozélandského filmaře Taika Waititi je především o svobodě. O svobodě, o útěku před společností svázanou často nesmyslnými právními předpisy, o lidskosti i o krásné novozélandské přírodě. Obtloustlý maorský teenager Ricky, který ztratil rodiče, si nemůže svobodně vybrat, s kým chce žít, s kým je mu dobře, koho má rád. Úřady prostě rozhodnou a přání a city dítěte nerespektují. Proto se Ricky ocitne na útěku před úřady ještě se svým strýcem Hecem - v patách je jim nejen sociálka a policie, ale nakonec i zvláštní komando a armáda. Putování po novozélandské buši je plné zážitků, poznání, krásy, ale i nebezpečí a strádání. Ubručený strýc a malý Ricky potkávají na své cestě buší nejrůznější lidi - někteří jim fandí, jiným jde o vypsanou odměnu za ulovení dvou uprchlíků. Co je typické pro režiséra Taika Waititi je osobitá poetika, nadsázka a hravost, která filmu dodává výjimečné "světlo".
Pokud jste se potulovali jako děti přírodou, ať už jako skauti, pionýři, trampové, anebo jen tak z radosti nad tou krásou, pokud si tyhle zážitky dokážete vychutnat i jako dospělí, je tento film pro vás tou pravou vychutnávkou.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 23.11.2020
Pohřeb okořeněný britským humorem
Udělat z tak vážné věci jako pohřeb komedii je opravdu kumšt. A komedie to není nijak laciná - je to tak trochu i psychologická sonda, která odhaluje u některých pozůstalých jejich opravdové já. Včetně ve vypjatých momentech nepředstíraných vztahů k ostatním. A to vše dosti chytře a vtipně. Film není až tak akční, ale je zde spousta nepřevídatelných zápletek, které se stále více komplikují - o to více je tento film zajímavý a poutavý. Prostě - nádherný britský humor - trochu absurdní, trochu černý, místy i tragikomický - jak jinak, jsme přece na pohřbu.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 21.11.2020
O touze a míjení
Medianeras zaujmou svým zajímavým rytmem, atmosférou i téměř dokumentárním ztvárněním. Tak trochu intelektuální příběh na první pohled sympatického Martína a mladé přitažlivé Mariany je ozvláštněný tím, že po celou dobu děje se vlastně neznají - byť bydlí dost blízko sebe. Oba mají za sebou ne příliš vydařený vztah, oba touží po smysluplném citovém naplnění, po partnerovi, který tu nebude jen na pár nocí. Každý z nich žije svým vlastním životem, a byť se potkávají, neustále se míjejí, a i když jsou na ulici těsně vedle sebe, neví jeden o druhém. Mariana je architektka, která se prozatím živí návrhem a realizací designu výloh u prodejen a obchodních domů. Osobně se mi líbily její názory na současnou architekturu moderního města doprovázené zajímavými záběry. Stejně tak se mi zamlouvaly záběry interiérů, v kterých oba protagonisté přebývali. Medianeras jsou zvláštním filmem, tak trochu připomínajícím novou vlnu v šedesátých letech. Hodnotil bych tento filmový počin docela vysoko, nebýt šíleného závěru v podobě YouTube klipu. Přesto tento film stojí v každém případě za shlédnutí.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 30.5.2021
Jak může být alkohol dobrým sluhou, ale zlým pánem
"Pije jako Dán" – poslední film dánského filmaře Thomase Vinterberga nám dokazuje, že toto české úsloví v Dánsku stále platí. Chlast nás přivádí do středoškolského prostředí, kdy čtyři učitelé, dlouholetí kamarádi, se rozhodnou absolvovat experiment – ověřit v praxi, že určitá hladina alkoholu v krvi podněcuje tvořivost a vynalézavost, v jejich případě i v procesu výuky.
A tento pokus přináší první výsledky: jejich výklad, styl výuky se stává zajímavějším, studenti jeví o načerpání vědomostí větší zájem a tím se zlepšuje i jejich prospěch. Čtveřice kantorů se rozhodne v experimentu pokračovat a přenést ho do roviny skutečného akademického výzkumu. Experimentují se zvyšováním dávek alkoholu, začínají se však objevovat i první problémy, např. v rodině nebo ve společnosti.
A pijí i studenti. Nikoli v rámci nějakého experimentu, ale prostě je to mezi mládeží běžné, ať už se jedná o některé soutěže nebo oslavu maturity.
Zajímavá sonda do dánského středoškolského prostředí je podaná z počátku velmi humorně, postupně však začne nabývat na tragičnosti. Excelentní herecké výkony v první linii s úžasným Madsem Mikkelsenem, originální kamera Sturly Brandtha Grøvlena a především precizní režijní vedení Thomase Vinterberga jsou zárukou jedinečného filmového zážitku
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 27.8.2020
Když technické kvalitě emoce jen s bídou sekundují
A tak jsem se těšil, že uvidím sci-fi, které má ducha a myšlenku. Technická kvalita dobrá (jak jinak, to se dá u Christophera Nolana při jeho renomé ve filmařském bysnysu přímo očekávat), vize zajímavá, děj propracovaný, avšak ždímání citů z diváka mne znechutilo natolik, že jsem měl co dělat, abych film dokoukal. Emocionálně naprosto laciné (asi ne pro diváky béčkových filmů), že jsem si musel chvílemi i polohlasem ulevovat (naštěstí ne v kině). Dokonce jsem si říkal, zda Nolan prožil nějaký opravdový cit, když v jeho filmu Interstellar jsou všechny emoce hrané, vyumělkované, těžko uvěřitelné. Abych byl alespoň trochu pozitivní, tak kromě vizuální a technické stránky pochválím i hudbu, občas i herecké výkony, a trocha toho robotického humoru na začátku.
Miluji žánr sci-fi, ale tento film podruhé nemusím.
PS: Navíc mne dost iritovala ústa - u hlavního představitele Matthew McConaughey typ hladová ryba a (nechť mi ženské představitelky odpustí) u hereček Mackenzie Foy, Jessica Chastain, Anne Hathaway široká ústa typu měkká houba.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 8.7.2023
Invalida - vozíčkář proti politikům a mafii
Příjemná slovenská komedie, která se naváží i do rasistických, politických a mafiálních problémů na Slovensku.
Skvělý nápad, dobré herecké obsazení i herecké výkony, slušivá kamera, moc pěkná muzika a v neposlední řadě i hlubší morální i politický podtext - to z Invalidy dělá jeden z nejlepších hraných filmů, jaké byly na Slovensku v posledních letech natočeny.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 12.6.2021
Severský film s teplem jihu
Šest lidí malého severského města, šest hlavních postav, které mají své životy, ale také své životní problémy. Jedno je však pro ně společné - jsou citliví, zranitelní, zažili životní zklamámí i prohry a v tuto chvíli jsou bez partnerů. Co je ještě pro ně spojující je to, že jedné zimy se přihlásí do kurzu italštiny.
Asi to nebude jen teplem italského jazyka, spíš vzájemným setkáváním a paradoxně přes cizí jazyk i postupným poznáváním jeden druhého - jsou si blízcí víc než kdy předtím a od toho nejsou daleko city, které se z počátku jen nesměle projevují, až nakonec v plné intentitě propuknou pod jižním sluncem - při zájezdu do Benátek (v rámci kurzu italštiny). Lidský a milý film o lidských vztazích, vzájemném poznávání i o šanci najít jeden druhého a zkusit si prožít šťastný život.