Recenze: Sestra II (The Nun II)

Vydáno dne 08.09.2023
V naší, v naší, v naší kapli straší! Znovu zabrousíme do série V zajetí démonů, abychom navázali na tento pět roků starý, lehoučce nadprůměrný horůrek, jehož druhá část jest v jedné věci docela unikátní.

Snad proto, že odtamtud pocházel Vlad III. Napichovač, neboli hrabě Dracula, jsme se minule pohybovali v Rumunsku. Teď, o čtyři roky později, míříme do Francie – snad proto, že tam se málokdy děje něco strašidelného (nepočítáme-li zálibu davů v divokých protestech). Démonická síla se nebojí vejít do chrámu Páně (nikoli Anděla) a zabíjet kněze a jeptišky. To by byl vlastně docela zajímavý námět, kdyby jeho cílem bylo postupně všechny služebníky a služebnice Boží odstranit, aby se mohl ujmout nadvlády nad světem. Kdo? No přece Valak – démon připomínající jeptišku, se kterým jsme se seznámili ve filmu V zajetí démonů 2, jehož nejlepší scéna bude připomenuta, díky čemuž se stává i nejlepší scénou Sestry II.

minula se vrací Irene (Taissa Farmiga) a taky Frenchie, jemuž se teď říká Maurice a pohybuje se v prostředí jakési dívčí internátní školy. Mladé holky dokážou být zlé, nechají si od starších jeptišek vyprávět strašidelné historky a hrají tajemné hry, ve kterých se vzpírají ďáblu. To když koukají na kozla na vitráži v kapli. Z tupé Čarodějnice víme, že kozel může být zlý. Kozel tady však připomíná spíše toho čerta, co přišel s Mikulášem a andělem k nám domů, když mně bylo šest, aby si poslechnul mojí básničku a dal mně nějaké ty čokoládky. Že by to ale působilo nějak děsivě, tak to rozhodně ne. Unikátnost Sestry II totiž vězí v tom, že snad neexistuje vůbec nikdo, koho by tenhle sequel mohl vyděsit, takže přístupnost od 15 roků nebyla nutná. A to i přesto, že ubylo vtípků. Prakticky o jediný (počítáme-li ty chtěné) se postará ta mladá slečna, co za sebe pošle vstříc nebezpečím svou mladší kamarádku. Nutno dodat, že tahle mladá slečna se příště může stát potencionální nositelkou zla.

Je to velké scenáristické trápení. Napsáním dvojky byly pověření ti, kdož stojí za Elim a za M3GAN. To nebyl dobrý nápad. Ale co taky čekat kupříkladu od scenáristy, který se jmenuje stejně jako ten vlk z Knihy džunglí? Do toho tu máme režiséra Michaela Chaveze, který pomohl zazdít výborný námět La Llorony: Prokleté ženy a zjevně netušil, co si počít s tímto. Tentokrát působí, že se na place sám bál, takže se stalo, že i scény, které měly potenciál vystrašit, zůstávají jenom slabým odvarem toho, čím mohly být. Rutinně, bez nápadu opakovat už stokrát viděné postupy, to opravdu není cesta, jakou by se měli konzervativní hollywoodští hororoví tvůrci ubírat.

Franšíze V zajetí démonů a všem s ní spojených spin-offů by asi pomohla podobná rošáda, k jaké se uchýlili v rámci DCEU, kde Zacka Snydera na pozici tahouna vystřídal James Gunn. James Wan vlastně na poli hororového žánru nikdy nedokázal překonat svůj debut Saw: Hru o přežití. A mnohem více zaujal mezi komiksovými/rychlými a zběsilými blockbustery. Takže na jeho místo by bylo lepší přivést Scotta Derricksona, resp. ještě lépe Davida F. Sandberga, jenž se Zhasni a zemřeš a s Annabelle 2 ukázal, že tenhle žánr umí. A jako mimořádný bonus k tomu dovede i toto. Ano, Sestra II coby low budget film pravděpodobně dost vydělá, ale divácké nadšení sotva vzbudí. Takže mezititulková scéna na pokračování nenaláká, ač uvádí někoho, koho dobře známe.

Sestra II může už potřetí děkovat Bonnie Aarons, protože Valak v jejím podání jen tak nepřestane být zajímavou postavou, ačkoli velikou zásluhu pochopitelně mají i maskérky za ten creepy makeup. Bohužel jejich práci de facto dehonestují scenáristé, režisér a kameraman, neboť taky tentokrát se dá tvrdit, že vizuální stránka jest nadřazena té obsahové. Takže možná už měsíc po zhlédnutí se bude složitě vybavovat byť jediná scéna. OK, snad kromě té s časopisy a probikávajícím světlem, třebaže trvá zbytečně dlouho, přičemž po celou dobu dobře víme, co kdo se objeví v jejím závěru. Co se – opět k veliké škodě celé ságy – neobjeví, je UFO, byť k tomu bylo v jeden moment celkem solidně nakročeno.

Hodnocení autora: 4/104/104/104/104/104/104/104/104/104/10

Pohádka o mokrosuchém štěstí

Pohádka o mokrosuchém štěstí