Recenze: Street Kings

Vydáno dne 19.01.2021
Další film v režii Davida Ayera. Tenhle vzniknul v roce 2008 a zahráli si v něm Keanu Reeves, Forest Whitaker či Chris Evans v předcaptainovské éře.

Spletitý neo-noirový příběh začíná tím, že člen LAPD Tom Ludlow vystřílí korejský brloh a zachrání pohřešované dívky. Kolega Denzel Terrance Washington mu však nedůvěřuje. I proto, že po odchodu manželky začal chlastat. Do hry se vloží také kapitán Jason James Biggs – polda, který jde po policajtech, co se nějak provinili. Naštvaný Tom chce Washingtonovi domluvit, a tak ho pronásleduje do večerky, kam záhy vpadnou dva maskovaní a dobře vyzbrojení týpci, kteří sejmou prodavače i policajta! Tom se snaží skrýt, takže nedává dobrý pozor a zbloudilá kulka z jeho pistole zasáhne kolegu do ramene. Jeho nadřízený, kapitán Jack Wander, nad ním už dlouho drží ochrannou ruku. A nejinak tomu bude tentokrát. Jenže tenhle případ jest poněkud zamotanější, než byly ty předchozí …

Autorem původní verze scénáře je James Ellroy (L. A.: Přísně tajné, Černá Dahlia). K úpravám byli přizváni Kurt Wimmer (Equillibrium, Ultraviolet) a Jamie Moss (Ghost in the Shell, Útok z hlubin). Režisér David Ayer se na scénáři taky podílel, ale ne až natolik, aby si za to vysloužil uvedení v titulcích. Na výsledné verzi je to znát, protože bijáky jím režírované a natočené podle jeho scénáře se obvykle vyznačují tím, že stojí především na propracovaných postavách, nikoli na příběhu. Ve Street Kings je dominantní právě příběh, zatímco postavy s takovými charaktery a problémy a motivacemi jsme mohli vidět už předtím. A to nejen na stříbrném plátně, nýbrž i v televizi.

V každém případě David Ayer znovu vypráví o tom, co dobře zná. Nabízí více než uvěřitelný pohled na dění uvnitř LAPD a stejně tak realistický je způsob, jakým zobrazuje městské podsvětí, s čímž možná opět pomohl Cle Shaheed Sloan, jenž tady má tradiční cameo. Samotné Los Angeles je pak pro svou fotogeničnost de facto pasováno na samostatnou postavu. Každopádně pracovat jako policajt zrovna v téhle části světa rozhodně není – i kvůli směsici různých národností – žádná procházka růžovou zahradou, jak ostatně dokládá následující režisérův počin.

Násilí a brutalita jsou na denním pořádku. Slabší povahy se nepochybně filmům Davida Ayera vyhýbají, protože si opravdu nechtějí připomínat, že svět není žádné poklidné místečko, kde by se měli všichni rádi, ale že je plný zabíjení a jedinců, kteří si pojmy ‚dobro‘ a ‚zlo‘ vysvětlují po svém. I v tomhle najdeme spojitosti s tvorbou Sama Peckinpaha. Není náhoda, že právě David Ayer napsal scénář k remaku Divoké bandy. Díky načrtnutým vztahům mezi postavami se pak ve Street Kings dočkáme několika trefných momentů a replik a zažijeme nesmírně napínavé chvíle, přičemž ono napětí nepramení pokaždé pouze z přímého ohrožení života.

Street Kings je více než solidní a možná poněkud nedoceněný film, třebaže se nevyhýbá některým klišé, z nichž nejmarkantnější bude asi to, že se zprvu nejednoznačný hrdina ztvárněný velkou hollywoodskou hvězdou postupně stane de facto vzorem všech ctností. Tady je to opět okořeněné tím, že pro správnou věc neváhá porušovat zákony a bere spravedlnost do vlastních rukou. A fakt, že za to někteří jeho slušní kolegové zaplatí cenou nejvyšší, se prostě stává. Jak se příběh potupně odvíjí, a na povrch vyplouvají nové důležité skutečnosti, dojde rovněž na setkání s několika zajímavými postavami. Jedná se o ryze chlapský svět, takže z těch ženských má své plnohodnotné ospravedlnění Washingtonova manželka Linda (Naomie Harris), zatímco Ludlowova nová Grace Garcia (Martha Higareda) přítelkyně plní – na rozdíl třeba od Evy LongorieDrsných časech – spíše roli ozdoby a potencionální krásky v nesnázích, třebaže by s tím scenáristé asi nesouhlasili. Každopádně Street Kings se i tak zadřou pod kůži, přestože ne až tak hluboko, jako ostatní režisérovy filmy.