Každopádně, tenhle Floop má poskoka, který se jmenuje Alexander Poskok (anglicky Minion, takže režisér vlastně předběhnul dobu o bezmála celou dekádu). Později v Dobrodružství Žraločáka a Lávovky, jehož sequel jest rovněž ke zhlédnutí na Netflixu, a to pod názvem Můžeme být hrdinové, se zase učitel jmenoval pan Elektrický (Mr. Electricidad). „Česací“ scéna zase evokuje podobnou sekvenci z povídky Malí neposluchové ve Čtyřech pokojích, kterou Robert Rodriguez taky režíroval a které se, pravda, v rámci série dočkáme až ve druhé části, která nese podtitul Ostrov ztracených snů. Rodiče se tedy po dlouhé době vydají na misi, jenže Floop je před nimi o krok napřed. Navíc mu pomáhají robotické děti, kterým svítí oči jako těm z Městečka prokletých, jehož režisér John Carpenter díky Útěku z New Yorku Roberta Rodrigueze výrazně ovlivnil v tom, že se stal filmařem.
I na téhle trilogii, která se už natáčela v jeho tehdy čerstvém Troublemaker Studios, je znát, jak obrovsky má texaský patriot filmařinu v malíku. Díky tomu pak, na rozdíl od většiny jiných, nepotřebuje mnohamilionový rozpočet, ale využívá svojí kreativity a znalosti možností filmu jakožto média. Jediná výjimka nastala v okamžiku, kdy byl požádán, aby režíroval sci-fi velkofilm tak, aby vypadal, jakoby ho režíroval James Cameron. Ten totiž přece povětšinou vysoké rozpočty potřebuje. A tak vznikla Alita: Bojový anděl za bezmála 200 milionů dolarů. Nejen trojnásobný držitel Oscara a jeden z nejvýraznějších tvůrců posledních čtyřiceti roků, nýbrž i rodák ze San Antonia patří k průkopníkům, co se technologií týče. Třetí Spy Kids natočil ve 3D (ve čtyřce dokonce přidal ještě jeden rozměr), a nejenže se už v jedničce nebál natáčet před green screenem – zároveň věděl, jak ho správně využít, což dovedl k dokonalosti v Sin City. V roce 2001 z tohoto úhlu pohledu ještě nebyly všechny mouchy vychytány, avšak celá trilogie díky tomu získala specifické kouzlo.
Ovšem zadařilo se i v případě dalších představitelů a představitelek, mezi nimiž chybí jenom Salma Hayek, která se objevila až ve trojce. Jinak Antonio Banderas, Carla Gugino, Daryl Sabara, ale také Robert Patrick, Alan Cumming, Teri Hatcher a Cheech Marin coby strejda Felix, co vlastně žádný strejda není, mají svůj podíl na tom, že tahle podívaná prostě funguje, ačkoli se nemusí líbit každému, protože i v USA vznikly lepší filmy pro děti (třeba Shorts, že ano), resp. pro celou rodinu, jelikož o ni tady jde především. A je na ni nahlíženo ve vší serióznosti, tj. nikoli proto, že je to prostě divácky včetné téma, jaké se dá využit i tehdy, když scenárista neví, kudy kam. Správně výchovný aspekt tedy nezůstal upozaděný, což představuje vždycky velké plus, byť čeští diváci a české divačky, kteří vyrostli na pohádkách typu S čerty nejsou žerty, Honza málem králem nebo Lotrando a Zubejda, si možná přeci jen budou k této sérii hledat cestu poněkud obtížněji. Neznamená to však, že ji nikdy nenajdou.
Spy Kids: Špióni v akci, když bylo ještě před natáčením, vzal Robert Rodriguez údajně Alexu Vegu a snad i Daryla Sabaru do kina na Mission: Impossible II a po zhlédnutí jim měl říct, že budou díky Spy Kids ještě víc cool než Tom Cruise. Je pravda, že také Spy Kids mají potenciál minimálně na těch osm, možná až deset celovečeráků. Jenom by jim slušelo držet se více při zemi, protože ne každý zběsilý nápad, který přijde na mysl, by se měl automaticky zakomponovat do scénáře. A když jde řeč o komponování, hudba patří k tradičně silným prvkům filmů Roberta Rodrigueze a nejinak tomu je tentokrát, včetně tohoto songu. No, a takhle ve finále určitě nebude od věci vyzdvihnout dvě repliky nejvíce hodné zapamatování. Zaprvé: „Manželství a založení rodiny může být ta úplně nejtěžší mise ze všech.“ Zadruhé: „Udržet rodinu pohromadě bývá někdy složitější, ale rozhodně se jedná o misi, za kterou stojí za to bojovat.“
FOTO: cinema.de