Recenze: Spy Kids: Špióni v akci

Vydáno dne 19.06.2023
Robert Rodriguez poslal letos v květnu do kin skvělý thriller Hypnotic. A 20. června 2023 oslavil pětapadesátiny. Po pěti rokách se proto zaměříme na jeho další trilogii. Tentokrát půjde o tu pro děti, tedy o populární Spy Kids. O důvod víc, že letos na podzim bude na Netflixu ke zhlédnutí reboot, který ponese podtitul Armageddon.

Cortezovi jsou na první pohled rodinka jako každá jiná. Matka Ingrid, otec Gregorio, a dvě děti – dvanáctiletá dcera Carmen a devítiletý syn Juni. Ze všeho nejdříve si poslechneme pohádku o tom, jak špión a špiónka dostali od svých zaměstnavatelů zakázku, aby se navzájem zlikvidovali. Jenže nakonec z toho byla láska a svatba, která se vzhledem k jejich povolání neobešla bez útoku nepřátel. Všechno dobře dopadlo, a tak začali pracovat pro OSS (Organization of Super Spies). Teď budou mít co do činění s jistým televizním moderátorem panem Floopem, který uvádí pořad Floopovi Fooglíci, co si vysloužil u dětí velikou popularitu. I přes nepřehlédnutelnou bizarnost tohoto pořadu se nedá tvrdit, že by ho Robert Rodriguez zamýšlel jako nějakou satiru. Bizarností v jeho tvorbě pro děti totiž nacházíme dost. Občas v nedobrém, leč v naprosté většině případů naštěstí v tom nejlepším slova smyslu.

Každopádně, tenhle Floop má poskoka, který se jmenuje Alexander Poskok (anglicky Minion, takže režisér vlastně předběhnul dobu o bezmála celou dekádu). Později v Dobrodružství Žraločáka a Lávovky, jehož sequel jest rovněž ke zhlédnutí na Netflixu, a to pod názvem Můžeme být hrdinové, se zase učitel jmenoval pan Elektrický (Mr. Electricidad). „Česací“ scéna zase evokuje podobnou sekvenci z povídky Malí neposluchové ve Čtyřech pokojích, kterou Robert Rodriguez taky režíroval a které se, pravda, v rámci série dočkáme až ve druhé části, která nese podtitul Ostrov ztracených snů. Rodiče se tedy po dlouhé době vydají na misi, jenže Floop je před nimi o krok napřed. Navíc mu pomáhají robotické děti, kterým svítí oči jako těm z Městečka prokletých, jehož režisér John Carpenter díky Útěku z New Yorku Roberta Rodrigueze výrazně ovlivnil v tom, že se stal filmařem.

I na téhle trilogii, která se už natáčela v jeho tehdy čerstvém Troublemaker Studios, je znát, jak obrovsky má texaský patriot filmařinu v malíku. Díky tomu pak, na rozdíl od většiny jiných, nepotřebuje mnohamilionový rozpočet, ale využívá svojí kreativity a znalosti možností filmu jakožto média. Jediná výjimka nastala v okamžiku, kdy byl požádán, aby režíroval sci-fi velkofilm tak, aby vypadal, jakoby ho režíroval James Cameron. Ten totiž přece povětšinou vysoké rozpočty potřebuje. A tak vznikla Alita: Bojový anděl za bezmála 200 milionů dolarů. Nejen trojnásobný držitel Oscara a jeden z nejvýraznějších tvůrců posledních čtyřiceti roků, nýbrž i rodák ze San Antonia patří k průkopníkům, co se technologií týče. Třetí Spy Kids natočil ve 3D (ve čtyřce dokonce přidal ještě jeden rozměr), a nejenže se už v jedničce nebál natáčet před green screenem – zároveň věděl, jak ho správně využít, což dovedl k dokonalosti v Sin City. V roce 2001 z tohoto úhlu pohledu ještě nebyly všechny mouchy vychytány, avšak celá trilogie díky tomu získala specifické kouzlo.

Kouzlo spočívá také v rozvinutí malého nápadu do velkých rozměrů. V tomhle případě: prostě dáme dětem sluneční brýle a různé vychytávky a uděláme z nich špióny ve stylu Jamese Bonda. Jednoduchý nápad (tak jako třeba kytarové pouzdro plné pistolí), který přitom patrně nikdy předtím nikoho nenapadnul. Možná proto, že většina lidí nemá devět sourozenců a pět dětí. Pro stvořitele celé Spy Kids franšízy se tedy staly zdrojem hlavně členové vlastní rodiny. Ostatně Juniho (jak se dozvíme ve dvojce) další jména jsou Rocket Racer Rebel, neboť syn Rogue a dcera Rhiannon se Robertovi a jeho tehdejší ženě Elizabeth Avellán narodili až v roce 2004, resp. 2005. Vychytávky obstarává strejda Machete, kterého pochopitelně ztvárňuje Danny Trejo. A tohle do značné míry protikladné obsazení bylo, kvůli jeho rysům a vzdálené kriminální minulosti, vzhledem k žánru další trefou do černého.

Ovšem zadařilo se i v případě dalších představitelů a představitelek, mezi nimiž chybí jenom Salma Hayek, která se objevila až ve trojce. Jinak Antonio Banderas, Carla Gugino, Daryl Sabara, ale také Robert Patrick, Alan Cumming, Teri Hatcher a Cheech Marin coby strejda Felix, co vlastně žádný strejda není, mají svůj podíl na tom, že tahle podívaná prostě funguje, ačkoli se nemusí líbit každému, protože i v USA vznikly lepší filmy pro děti (třeba Shorts, že ano), resp. pro celou rodinu, jelikož o ni tady jde především. A je na ni nahlíženo ve vší serióznosti, tj. nikoli proto, že je to prostě divácky včetné téma, jaké se dá využit i tehdy, když scenárista neví, kudy kam. Správně výchovný aspekt tedy nezůstal upozaděný, což představuje vždycky velké plus, byť čeští diváci a české divačky, kteří vyrostli na pohádkách typu S čerty nejsou žerty, Honza málem králem nebo Lotrando a Zubejda, si možná přeci jen budou k této sérii hledat cestu poněkud obtížněji. Neznamená to však, že ji nikdy nenajdou.

Spy Kids: Špióni v akci, když bylo ještě před natáčením, vzal Robert Rodriguez údajně Alexu Vegu a snad i Daryla Sabaru do kina na Mission: Impossible II a po zhlédnutí jim měl říct, že budou díky Spy Kids ještě víc cool než Tom Cruise. Je pravda, že také Spy Kids mají potenciál minimálně na těch osm, možná až deset celovečeráků. Jenom by jim slušelo držet se více při zemi, protože ne každý zběsilý nápad, který přijde na mysl, by se měl automaticky zakomponovat do scénáře. A když jde řeč o komponování, hudba patří k tradičně silným prvkům filmů Roberta Rodrigueze a nejinak tomu je tentokrát, včetně tohoto songu. No, a takhle ve finále určitě nebude od věci vyzdvihnout dvě repliky nejvíce hodné zapamatování. Zaprvé: „Manželství a založení rodiny může být ta úplně nejtěžší mise ze všech.“ Zadruhé: „Udržet rodinu pohromadě bývá někdy složitější, ale rozhodně se jedná o misi, za kterou stojí za to bojovat.“